X
تبلیغات
وبلاگ مقالات کامل روانشناسی مصطفی نجفی - اتيسم چيست

دوشنبه 23 اردیبهشت1387

اتيسم چيست

اتيسم چيست ؟

اتيسم نوعي اختلال رشدي است که با رفتارهاي ارتباطي و کلامي غيرطبيعي مشخص مي شود . علائم اين اختلال در سه سال اول زندگي بروز مي کند اوتیسم یک معلولیت رشدی دائمی است که بر نحوه ای که یک نفر با افراد پیرامون خود ارتباط می گیرد یا با آنها وارد رابطه می شود، تاثیر می گذارد. کودکان و بزرگسالانی که اوتیست هستند برای ایجاد یک رابطه قابل فهم با دیگران مشکل دارند. توانایی آنها برای ایجاد دوستی معمولا به اندازه قابلیت آنها برای فهم ابرازات عاطفی دیگران محدود است. کسانی که مبتلا به اوتیسم هستند اغلب از ناتوانی های دیگری هم رنج می برند که مربوط به یادگیری است و به همراه اوتیسم در فرد پیدا می شوند ولی هر فردی با چنین شرایطی در سطح معینی در فهم جهان پیرامون خود دشواری دارد.

اتيسم نوعي اختلال رشدي است که با رفتارهاي ارتباطي و کلامي غيرطبيعي مشخص مي شود . علائم اين اختلال در سه سال اول زندگي بروز مي کندیک بیماری رشدی تکاملی است . افراد با اوتیسم در ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکل دارند. یک بچه اوتیسمی به نظر خیلی کناره گیر می آید. با چشمانش با دیگران ارتباط برقرار نمی کند. حرف زدن و بازی مثل بچه های دیگر انجام نمی دهد. ممکن است یک سری حرکات و رفتارها را برای چندمین بار تکرار کند.این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی نام‌گذاری شد و پزشکان هنوز پیشرفت‌های بسیار کمی از آن موقع در بیماری آنها کرده‌اند.اوتیسم(درخودماندگی) یک بیماری روانی است که از ارتباط افراد با دنیای خارج جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد قربانیان در دنیای خودشان به سر می‌برند و تا‌‌کنون پزشکان نتوانستند آنها را درک کنند در گذشته بیماران مبتلا به Autism یا در خودفرورفتگی یا نوعی عدم توجه به جهان بیرونی و پیرامونی را به عنوان نوعی ناهنجاری و اختلال اعصاب كه مدام وخیم تر می شود می گفتند اما امروزه معلوم شده است كه علل و عوامل به وجود آورنده این ناهنجاری هنوز كاملاً و به درستی مشخص نیست. با این حال جنبه توارث و ژنتیك بودن آن، فرضی قریب به یقین است.این بیماری نخستین بار توسط دانشمندی به نام كانر معرفی شد و به همین علت به نشانگان كانر نیز شهرت دارد. این بیماری در هر پانصد كودك گزارش شده است و تعداد پسران در آن چهار تا پنج برابر بیشتر از دختران استاصطلاح اوتیسم یا در خودفرورفتگی به كودكانی اطلاق می شود كه با دنیای بیرون از لحاظ نگاه، گفتار، رفتار و ارتباط عاطفی با افراد هیچ ارتباطی ندارند.

اصطلاح اوتیسم یا در خودفرورفتگی به كودكانی اطلاق می شود كه با دنیای بیرون از لحاظ نگاه، گفتار، رفتار و ارتباط عاطفی با افراد هیچ ارتباطی ندارند. این سندرم (نشانه) معمولاً از دوران كودكی و در دو سطح قبل از دو و نیم سالگی و بعد از سه سالگی بروز می كند. شاخصه اصلی این بیماری این است كه این كودكان گفتار ندارند و یك كودك عادی در یك سالگی تك واژه، در ۱۶ و ۱۵ ماهگی جملات كوتاه بدون فعل و در سه تا چهار سالگی تقریباً زبان شبه بزرگسالان را دارد، ولی اوتیسم ها این روند تحول گفتار را طی نمی كنند و حتی در چهار سالگی كلمات را در حد چند واژه به كار می برند. ویژگی دوم آنها علاوه بر محدودیت خزانه لغات به كارگیری ضمایر به صورت معكوس است مثلاً من گفتم تو گفتی و یا اینكه جملات دیگران را عیناً تكرار می كنند.این كودكان حتی قبل از این كه گفتار پیدا كنند قادر به نگاه كردن مادر و تعقیب او با حركات چشم و لبخند زدن هم نیستند.

ويژگی اساسی اوتيسم اين است که توانايی کودک در پاسخدهی به ديگران ظرف سی ماه اول زندگی رشد نمی کند.حتی در اين سن کم،اختلال فاحش در مهارتهای ارتباطی کاملا محسوس است،به طوری که اين کودکان پاسخهای نامانوسی به محيطشان می دهند.آنها فاقد علاقه و پاسخدهی به ديگران هستند،و نمی توانند دلبستگی عادی ايجاد کنند.در نوباوگی،اين ويژگيها با ناتوانی آنها در بغل کردن،فقدان تماس چشمی،يا بيزاری کامل از تماس بدنی و محبت آشکار می شوند.ممکن اسن اين کودکان نتوانند زبان را اصلا پرورش دهند،و اگر زبان فراگيری شود،معمولا به صورت پژواک گويی(گرايش به تکرار کردن فوری آنچه شخص دقيقا همين حالا يا مدت کوتاهی قبل آن را شنيده)و يا به صورت ضماير معکوس(گرايش به استفاده از من در حالی که منظور تو است و بالعکس)آشکار می شود.اين کودکان به تغيير نيز بسيار ضعيف واکنش می کنند،خواه در امور روزمره آنها باشد يا در محيط شان.


درخودماندگی (اوتیسم) چیست؟
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2533&subsectionId=789
اوتیسم چیست؟
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2532&subsectionId=789
خصوصیات و مشخصه های بیماران اوتیسم

اصرار بر حفظ نظم در امور و رفتارهای كلیشه ای در این كودكان به چه صورت است؟
این كودكان خیلی بیشتر از كودكان عادی كه تا حدی نسبت به امور شخصی خود پافشاری دارند، در این مورد اعتراض می كنند، دائماً مراقب این هستند كه كسی به وسایلشان نزدیك نشود و امورشان همان نظم خاص خود را داشته باشند در غیر این صورت گریه می كنند، جیغ می زنند و از خود واكنش های جدی نشان می دهند. علاوه بر این وجود واكنش های كلیشه ای مثل تكان دادن سر و نیم تنه و رفتارهای قالبی در این كودكان بسیار زیاد دیده می شود

عكس العمل این كودكان هنگام جدا شدن از والدین تا چه حد غیرطبیعی است؟
یك كودك معمولی، تقریباً در حدود یازده ماهگی هنگام جدا شدن از والدین به خصوص مادر از خود بی قراری نشان می دهد، ولی این كودكان رفتارهای كاملاً سردی را در این هنگام از خود نشان داده به طوری كه والدین را نگران می كنند. اضطراب جدایی از والدین در این كودكان به هیچ وجه مفهومی ندارد. این كودكان خیلی به مادر وابسته نمی شوند و در دنیای بسته خود گوشه گیری و انزوا را اختیار می كنند

اغلب اوقات قربانیان توانایی‌ صحبت کردن،خواندن یا نوشتن را ندارند.اما آنچه که در مورد این بیماری بیشتر غیر عادی است این واقعیت است که از سویی دیگر بسیاری از این کودکان توانایی استفاده از مغزهاییشان در راه‌‌ و روشهایی گوناگون را دارند که تقریبآ فوق بشری هستند. یکی از مهارت‌های عادی این نخبگان درخودمانده محاسبه تقویمی است به این معنا که می‌توانند بگویند که در روزی از هفته در تاریخ خاصی چه اتفاقی می‌افتد.برای نمونه جکی که ۴۲ ساله است هنگامی که اولین بار شروع به سخن گفتن کرد می‌توانست این کار را در ۶ سالگی انجام دهد وی توانایی این را داشت که با کمی تردید به شما بگوید چه روزی از هفته اول آوریل ۱۹۳۳ بود.اما اگر از او پرسید که چگونه این کار را می کنی به شما خواهد گفت:نمی‌دانم.

نداشتن ارتباط چشمی و محدود بودن ارتباط کلامی، از اولین نشانه های بیماری اوتیسم است

در شروع بیماری کودک علاقه ای به وقایع اطراف خود حتی محرکات شنوائی ، محبت پدر و مادر و اطرافیان نشان نمی دهد. به طوری که بعد از مدتی پدر و مادر نسبت به شنوایی کودک مشکوک می شوند . آزمایش گوش نشان می دهد که شنوایی اختلالی ندارد. کودک صدا را می شنودولی نسبت به آن توجهی ندارد و به قول روانکاوان درک صدا را انکار می کند و وانمود می کند که صدایی را نشنیده است . در حالی که در مقابل بعضی اصوات آشنا به خوبی واکنش نشان می دهد و حتی ممکن است از شنیدن آن خوشحال شود . همین مسئله نمایانگر سالم بودن شنوایی است

علائم این بیماری در سال های اول زندگی شروع می شود . والدین اغلب در سالهای دوم و سوم به ناراحتی کودک پی می برند ولی آنچه مسلم است بیماری حتماً قبل از سی ماهگی شروع می شود. ( وجه تمایز با اسکیزوفرنی زودرس کودکان )

هر شخص اُتيستيك مانند بقيه افراد جامعه داراي شخصيت مختص به خود است و مانند تمامي افراد خصوصيات خاصي را دارا مي باشد .بعضي از اين كودكان ممكن است كه از نظر گفتاري تأخير كمي داشته و بتوانند با كمي كمك، ارتباط كلامي مناسبي را با ديگران بر قرار كنند ولي همين كودكان ممكن است از نظر ارتباطات اجتماعي رفتار مناسبي را از خود نشان ندهند . گاهي اين كودكان براي شروع صحبت و تبادل كلامي ممكن است مشكل داشته باشند . افراد اوتيستيك معمولا در مكالمات ، يكطرفه رفتار مي كنند يعني فقط در رابطه با چيزي كه خود علاقه دارند صحبت مي كنند و از صحبتهاي طرف دوم چيزي نمي فهمند . در بعضي از اين كودكان خشونت و خود آزاري نيز مشاهده مي شود

از مشخصات كودكان اُتيستيك عدم نشان دادن علاقه و عاطفه در رابطه با اطرافيان است . البته اين مورد هم مانند ساير موارد مي تواند استثناء نيز داشته باشد . ولي والدين نبايد به اين دليل از نشان دادن علاقه خود به كودك كوتاهي كنند و بايستي عواطف خود را در برابر كودك به طور طبيعي بروز دهند تا كودك از آنها به تدريج نشان دادن احساسات خود را بياموزد .

"
واقعیت برای یک فرد اوتیست یک مجموعه شرایط مغشوش و بهم ریخته از وقایع، افراد، محلات، اصوات و تصاویر است. برای چنین فردی به نظر نمی رسد که مرز، مفهوم یا نظم روشنی برای چیزی وجود داشته باشد

در باره هوش کودکان اوتیسمی

یادآوری اشخاص ، خواندن سرودها و شعرهای کودکانه ، شمردن ، طرز قرار دادن یا چیدن اسباب بازیها در حافظه این کودکان به خوبی باقی می ماند و حافظة عالی باعث می شود که والدین کودک خود را بیمار ندانند


میزان هوش عاطفی این كودكان و توانایی آنها در برقراری رابطه عاطفی با اطرافیان چقدر است؟
والدین این كودكان اغلب در برقراری ارتباط صحیح و عاطفی با آنها مشكل دارند و ارتباط شان با كودك ناقص است به طوری كه نمی توانند نیازهای عاطفی كودكشان را برآورده كنند و او را به انجام رفتارهای اجتماعی و عاطفی برانگیزانند، در نتیجه این كودكان دچار ناكامی و یاس می شوند و ترجیح می دهند در همان دنیای محصور شده و بسته خود باقی بمانند. به طور كلی تعاملات این كودكان با اطرافیان شان متحول و شكوفا نمی شود و همیشه نارسا باقی می ماند

اوتیستیك ها از نظر هوشی در چه وضعیتی قرار دارند؟
این كودكان از ابتدا از نظر هوشی مشكلی ندارند، اگرچه به تدریج و با مرور زمان به علت عدم رشد گفتار دچار عقب ماندگی و كم هوشی خواهند شد. اغلب اوتیستیك ها در صورتی كه درمان موثر به كار نگیرند دچار بهره هوشی زیر ۷۰ و عقب ماندگی ذهنی شدید نیز خواهند شد


Leslie lemke
کافی است تنها یکبار گوشه ای از یک موسیقی را گوش کند،سپس می‌تواند آن را در نت روی پیانو بدون اشکال اجرا کند.او هرگز هیچ تمرین موسیقی را به طور رسمی ندیده است. او نابینا است و تنها با بهره‌هوشیIQ ۵۸ است.و نوعی از اکثریت نخبگان در خور مانده است که بهره‌هوشی آنان پاینتر از حد معمول است.اگر شما از ریچارد مسیر هر اتوبوسی در را در منطقه شهری لندن بپرسید،فورآ به شما جواب خواهد داد.stephen wiltshire استعداد هنری استثنایی دارد و مانند Leslie lemke و ریچارد این استعداد را با حافظه قابل توجه‌ای ترکیب می‌کند و بعضی وقت‌ها می‌تواند ساعاتی پس از دیدن ساختمان‌ها آنها را با دقتی هنرمندانه نقاشی کند.نخبگان دیگر می‌توانند محاسبات ریاضی شگفت‌انگیزی را در سرشان حمل کنند اما نمی‌توانند شماره‌های ساده را به خاطر بسپارند.شاید عجیب‌ترین چیز این باشد که۸۵درصد موارد ثبت شده مرد هستند.آنچه که کسی نمی‌داند این است که‌چرا گستره مهارت‌های نخبگان محدود است که شامل موارد زیرند:موسیقی(معمولاپیانو)،محاسبات ریاضی یا تقویمی،هنر،حس ششم،حساسیت فوق العاده لمس‌کردن‌ یا بوییدن و(بیشتر به طورنامعمول) توانایی فیزیکی‌و‌جسمانی

از نظر قواي شناختي و هوشي اين كودكان طيف وسيعي دارند حدود دو سوم آنها از ضريب هوشي زير نورمال در درجات ضعيف تا متوسط قرار دارند و حدود يك سوم آنها از هوشي معمولي برخوردار هستند. آن دسته از كودكان اوتيستيك كه از بهره هوشي معمولي برخوردارند، توانايي‌هاي فوق‌العاده‌اي دارند كه افراد عادي به هيچ وجه از آن‌ها برخوردار نيستند. به عنوان مثال از حافظه تصويري بسياري قوي برخوردار هستند و يا اينكه قدرت انجام اعمال رياضي در آنها بسيار قوي است به عنوان مثال بصورت ذهني اعداد سه و چند رقمي را در هم ضرب كنند. اينها از حافظه تقويمي بسيار قوي نيز برخوردار هستند به اين صورت كه اگر تاريخ يك روز شمسي را در چند سال قبل به او بدهيد، او قادر است تاريخ ميلادي و قمري آن را بگويد.

او در عین هوشیاری و تیزهوشی حیرت آورش، از توانایی های اولیه برخوردار نیست.
امروزه می دانیم كه تعریف هوش باگذشته متفاوت است. انواع «هوش» و انواع «هوشیاری» شناسایی و بررسی شده اند و چه بسا تركیب ناهمگونی از این انواع هوش در یك فرد، به خلق تركیبی غیرمعمول و ظاهراً عجیب منجر شود، چنانكه این روزها دنیا پر شده است از انواع آدم های تیزهوشی كه حتی یك صحبت ساده یا انجام یك احوالپرسی و سلام علیك كوتاه و مختصر برایشان دشوارتر و غیرقابل تحمل تر از حل عملیات پیچیده ریاضی و هندسی است. یا آدم هایی كه با هوشمندی سرشار خویش قادرند كوچكترین و مبهم ترین علائم بیماری را در عكسی از ریه بیمارشان تشخیص دهند اما تفاوت میان یك لبخند و پوزخند را قادر نیستند دریابند. این نوع آدم ها را آتیستیك Autistic می نامند، اما درجات آن می تواند خفیف یا همچون اندرو سیزده ساله شدیدتر باشد.


در برخورد اول به نظر با هوش می آیند ولی بعد از گفت وگو و مصاحبه، روانپزشك متوجه اختلال گفتاری و حركات بی هدف آنها می شود. ۴۰ درصد این كودكان بهره هوشی كمتر از ۵۰ و ۳۵ تا ۴۰ درصد بهره هوشی بین ۵۰ تا ۷۰ دارند. به طور كلی ۷۵ تا ۸۰ درصد این كودكان از نظر آموزشی و تحصیلی عقب ماندگی دارند.

تشخیص اوتیسم

هر چه زودتر اوتیسم در فرد تشخیص داده شود به همان اندازه شانس اینکه آن فرد کمک و حمایت مناسب را دریافت کند بیشتر خواهد شد


بچه من به نظر خوب می رسد چگونه بفهمم که اوتیسم دارد؟
ما نمی دانیم این مشکل چگونه رخ می دهد ولی 20% بچه های اوتیسمی 1 تا 2 سال اول به نظر نرمال می آیند. سپس دچار regress ( پس رفت ) می شوند. یعنی مهارتهای قبلی مثل حرف زدن را از دست می دهند


چگونه اوتیسم تشخیص داده می شود؟
تست آزمایشگاهی برای تشخیص آن نداریم. وقتی تشخیص داده می شود که بچه مثل همسن هایش نتواند آنچه از افراد انتظار می رود راانجام بدهد. اگر دکتر تشخیص اوتیسم بدهد بچه را به روانشناس کودک ارجاع می دهد و متخصص او راتست می کند از نظر علائم اوتیسم.

راه آسان برای تشخیص اوتیسم در كودكان
محققان مى گويند با استفاده از يك دفتر يادداشت كه مادر درآن رفتار كودكش را ثبت مى كند مى توان بيمارى اوتيسم را در سنين پايين تشخيص داد.به گزارش ايسنا واحد علوم پزشكى تهران به نوشتة پايگاه اينترنتى دانشگاه مك مستر، پژوهش‌ها نشان مى دهد در صورتى كه مادران با دقت رفتارهاى كودك خود را از شش ماهگى ثبت كنند، مى‌توانند وجود اوتيسم را در كودكان تشخيص دهند.به گفتة پزشكان، كودكان مبتلا به اوتيسم تا شش ماهگى رشد كاملاً طبيعى دارند و پس از آن رشد اجتماعى آنان مسير غيرطبيعى را آغاز مى كند.
نشانه‌هايي براي تشخيص زود هنگام اتيسم در كودكان

عدم صداسازي و يا اصطلاحا قان و قون و حركات بيانگر (اشارات سر و دست)معنادار در سن يك سالگي
عدم استفاده از تك كلمه و نداشتن ارتباط گقتاري تا 16 ماهگي
عدم استفاده از تركيبات 2 كلمه‌اي تا سن دو سالگي
نسبت به نام خود و صدا زدنش بي‌تفاوت باشد
فقر مهارت‌هاي اجتماعي و زباني
تماس چشمي ضعيف
چگونگي استفاده و بازي با اسباب‌بازي‌ها را نمي‌داند
وابستگي شديد و عجيب به اشيا و يا اسباب‌بازي خاص
لبخند نمي‌زند
اغلب به نظر مي‌رسد كه داراي مشكل شنيداري است

در صورت وجود هركدام از نشانه‌هاي فوق در اولين فرصت كودك خود را به متخصصين ‌اطفال ،‌مغز و اعصاب و يا گفتاردرماني معرفي كنيد.



تشخيص اُتيسم
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2538&subsectionId=789
یك نقشه راه برای تشخیص بیماری اوتیسم
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2537&subsectionId=789
عدم واكنش كودكان نسبت به اسم خود مي‌تواند نشانه اوليه‌اي از اوتيسم باشد
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2536&subsectionId=789
آزمون 'تشخیص نام' و اوتیسم در نوزادان
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2535&subsectionId=789
تشخيص زودرس اوتيسم با استفاده از جفت
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2534&subsectionId=789
تشخیص افتراقی بیماری اوتیسم با کدام بیماری دیگر روانپزشکی کودکان است

علائم این بیماری در سال های اول زندگی شروع می شود . والدین اغلب در سالهای دوم و سوم به ناراحتی کودک پی می برند ولی آنچه مسلم است بیماری حتماً قبل از سی ماهگی شروع می شود. ( وجه تمایز با اسکیزوفرنی زودرس کودکان )

به علت اینكه شیوع این بیماری چندان زیاد نیست ممكن است با دیگر بیماری های روانی دوران كودكی مثل اختلالات رت، آسپرگرو سایكوز (اسكیزوفرنی) دوران كودكی اشتباه گرفته شوند، ولی امروزه متخصصان به راحتی می توانند اوتیسم را تشخیص دهند
تشخيص كودكان با اختلال كمبود توجه ، اختلالات يادگيري و اوتيسم رو به افزايش است مطالعات اخير نشان مي دهند كه اين ناتوانايي ها در يك امتداد و بسته به شدت علائم قرار دارند. علل احتمالي بسياري براي اين بيماريها وجود دارد. مشكلات مغزي ناشي از تولد يا ديگر تروماهاي فيزيكي ، عملكرد كاهش يافته سيستم ايمني كه توسط آلرژيها ، بيماريهاي متعدد و عفونتهاي قارچي سيستميك مشخص مي شود و در معرض قرارگيري بيش از حد به آنتي بيوتيك ها و واكنش به ايمن سازي و مشكلات ارثي و مادرزادي مي توانند علل احتمالي ايجاد اين گونه بيماريها باشد

اختلال اوتیستیک را نباید با واژه اوتیسم به معنای گوشه گیری اشتباه کرد. این بیماری یک مورد در هر پنج هزار کودک گزارش شده است در اثر کتب روانپزشکی بیماری را یک مورد در دو هزار تولد می دانند و تعداد پسران را چهار تا پنج برابر بیشتر از دختران گزارش می دهند و دختران بیمار دارای علائم عقب ماندگی شدیدتر و اکثراً دارای سوابق خانوادگی اختلالات درکی هستند.

اختلال بیش فعالی تا چه حد با اوتیسم رابطه دارد؟
تعداد زیادی از اوتیستیك ها تا حدی بیش فعالی هم دارند و دارای سطح تحرك بالایی هستند . در كل در اختلالات روانی، فرد مبتلا علاوه بر اختلال شاخصی كه دارد دارای علایم و نشانه های دیگری از سایر بیماری ها هم هست، ولی ضرورتاً اوتیستیك ها دارای تحرك زیاد نیستند.

رضا منصوري‌فر: خواهشمند است اطلاعاتي در مورد بيماري اوتيسم (نوع خفيف) و بيش فعالي و نحوه تميز دادن اين دو از هم ارائه فرمائيد.
اختلال كم توجهي بيش‌فعالي نوعي اختلال رواني دوران كودكي است كه كودكان مبتلا به آن قدرت تمركز طولاني مدت بر روي مسايل را از دست مي‌دهند. اين كودكان گاهي رفتارها و حركات غيرقابل انتظار و كنترل نشده‌اي را نيز از خود بروز مي‌دهند. در كل به علت عدم تمركز كافي در اين بيماري، معمولا كودكان مبتلا از نظر درسي و تكامل قابليت‌هاي ذهني و يادگيري‌ دچار عقب ماندگي مي‌شوند. حدود 5 درصد از كودكان دبستاني به درجاتي از بيماري مبتلا هستند. هيچ روش خاصي براي پيشگيري وجود ندارد اما در حال حاضر درمان‌هاي خاصي براي اين بيماري وجود دارد. يكي از مهمترين قسمت‌هاي درمان اين بيماري را مشاوره يك روانپزشك با كودك و والدين بيمار تشكيل مي‌دهد. رفتار درماني و شناخت درماني در اصل مهم‌ترين قسمت‌هاي درمان بيماري را تشكيل مي‌دهند. البته داروهاي خاصي نيز براي درمان مفيد شناخته شده‌اند كه به علت عوارض جانبي درصورت مصرف نامناسب،‌از نام بردن آنها معذوريم. روانپزشك شما حتما اين داروها را نيز براي كودك شما تجويز خواهد كرد. چرا كه بهترين اثرات درماني زماني ظاهر خواهند شد كه از تركيب دارو درماني و رفتار درماني استفاده مي‌شود. با معلم مدرسه كودك خود ارتباط نزديك داشته باشيد. معمولا اين كودكان نسبت به بچه‌هاي عادي به كمك بيشتري در درس‌ها نياز دارند كه نبايد از آن دريغ كنيد. اوتيسم علائمي كاملا متفاوت دارد و در نوبتي ديگر در مورد آن كاملا توضيح خواهيم داد.

درمان اوتیسم
ما ميدانيم که اين کودکان تحريکات حسي را به گونه اي متفاوت درک مي کنند که موجب اشکال در ابراز محبت و برقراري ارتباط عاطفي در آنها مي گردد . اما به هر حال اين کودکان مي توانند محبت کنند . در صورتيکه اين کودکان را باور کنيم قادر به داد و ستد عاطفي با آنها هستيم . تعدادي از روشهاي درماني - توانبخشي شامل موارد زير هستند :
دارو درماني - رفتار درماني - گفتار درماني

باورهاي غلط درباره اتيسم :
کودکان مبتلا به اتيسم هرگز ارتباط چشمي برقرار نمي کنند - کودکان اتيستيک نبوغ دارند -کودکان مبتلا به اتيسم صحبت نمي کنند .
کودکان اتيستيک قادر به نشان دادن محبت خود نيستند - اتيسم يک بيماري رواني است - منظور از پيشرفت اين کودکان يعني اينکه کاملاً شفا يابند - کودکان مبتلا به اتيسم نمي توانند به ديگران لبخند بزنند - کودکان اتيستيک تماس جسمي محبت آميز برقرار نمي کنند

آیا به افراد اوتیستی می توان کمک کرد؟
آموزش و پرورش ویژه و یا حمایت با برنامه واقعا می تواند در زندگی فردی که اوتیست است تاثیر بگذارد و به او کمک کند تا توانایی های خود را به حداکثر ممکن رشد داه و بیشترین قابلیت های دوره بلوغ خود را بدست آورند

اختلال اوتیسم درمان خاصی ندارد. مصرف آرامبخش ها از بیقراری كودك جلوگیری می كند. روان درمانی نیز بخصوص بصورت رفتار درمانی برای كمك به این افراد لازم است

آیا به افراد اوتیستی می توان کمک کرد؟
آموزش و پرورش ویژه و یا حمایت با برنامه واقعا می تواند در زندگی فردی که اوتیست است تاثیر بگذارد و به او کمک کند تا توانایی های خود را به حداکثر ممکن رشد داه و بیشترین قابلیت های دوره بلوغ خود را بدست آورند

اوتیسم:روشهاي درماني مكمل
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2525&subsectionId=789
اوتیسم: روش درمانی Social Stories داستانهاي اجتماعي
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2523&subsectionId=789
اوتیسم : روش درمانی Floor Time
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2522&subsectionId=789
اوتیسم: روش درمانی Picture Exchange Communication Systems – PECS
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2521&subsectionId=789
اوتیسم: روش درمانی TEACCH
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2520&subsectionId=789
اوتیسم: روش درمانی اِي بي اِي Applied Behavior Analysis
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2519&subsectionId=789
روشهاي رفتار درماني و بهبود ارتباط در اوتیسم
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2518&subsectionId=789
برنامه هائي براي درمان كودكان اوتیسمی زير 3 سال
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2516&subsectionId=789
روشهاي درماني اوتیسم
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2515&subsectionId=789
روشهاي درماني و تربيتي اوتیسم
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2514&subsectionId=789
روش درمان اوتیسم
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2513&subsectionId=789
درمان های در نظر گرفته شده برای اوتیسمی ها شامل چه اقداماتی است؟
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2512&subsectionId=789
بررسی اثر بخشی مشاوره گروهی بر عملکرد خانواده و رضایت زناشوئی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2511&subsectionId=789
كمك كارتون به كودكان اوتيسمي
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2510&subsectionId=789
فوتبال به درمان اوتيسم كمك مي‌كند
http://www.iransalamat.com/?file=art&operation=show&id=2509&subsectionId=789

پیش آگهی عدم تشخیص و عدم درمان اوتیسم

هر چه زودتر اوتیسم در فرد تشخیص داده شود به همان اندازه شانس اینکه آن فرد کمک و حمایت مناسب را دریافت کند بیشتر خواهد شد

تنها مشكلی كه در اینجا وجود دارد این است كه خانواده های ناآگاه اغلب كودك را در سنین بالاتر (۴ تا ۶سالگی) به پزشك متخصص ارجاع می دهند، موقعی كه دوره حساس رشد گفتار كه سن ۲ تا ۶ سالگی است سپری شده و كودك هیچ گونه پیشرفتی نكرده است. اگر خانواده ها دارای اطلاعات كافی در مورد دوران رشد كودك باشند از ۲ تا ۳ سالگی كودك را به پزشك متخصص ارجاع می دهند. هر چه زودتر خانواده ها كودك را ارجاع دهند، مسلماً درمان روی این كودكان بهتر نتیجه می دهد در غیر این صورت درمان روی این كودكان زیاد موثر نیست.

والدین کودکان اوتیسمی

بزرگ كردن يك كودك اُتيستيك همراه با مشكلات فراواني است و خانواده هاي اين كودكان اغلب درگير استرس هاي فراواني هستند .مقدار شناخت از اُتيسم و آمادگي اين خانواده ها براي مقابله با آن مي تواند كمك بزرگي براي تمامي افراد خانواده ( والدين ، برادران و خواهران ، پدر بزرگ و مادر بزرگ و ... ) باشد . خصوصيات منحصر به فرد هر كودك اُتيستيك باعث شده است كه هر خانواده تجربيات مخصوص به خود را داشته باشد و ممكن است تجربيات خانواده هاي ديگر مفيد واقع نشوند . ما در اينجا مي خواهيم به مطالبي اشاره كنيم كه ممكن است به عنوان ايده هاي اوليه براي خانواده هاي كودكان اُتيستيك در رابطه با آمادگي و مبارزه با اين مشكل، مفيد باشند .

عبور از مرحله تشخيص :
اغلب عبور از اين مرحله براي خانواده ها بسيار مشكل و دردآور است . اين احساس كاملا عادي و طبيعي مي باشد ولي فراموش نكنيد كه بعد از تشخيص اُتيسم در يك كودك ، زندگي همچنان وجود دارد و بايد زندگي كرد. زندگي مي تواند حتي براي يك كودك اُتيستيك هم لذّت بخش و جالب باشد و همينطور براي كساني كه با اين كودك زندگي كرده و به او عشق مي ورزند . اگرچه براي درمان اين كودكان راه سخت و طولاني در پيش است ولي فراموش نكنيم كه عشقي كه خداوند در قلب پدر و مادر قرار داده و تمامي لذّتهائي كه يك پدر و مادر از شيرين زبانيها و بودن با فرزند خود دارند مي تواند اين راه دشوار را قابل تحمل كرده و آينده اي پر از اميد و شادي را رقم بزند.


والدین به علت نوع کار و تخصص خود و مشغولیتهای اجتماعی کمتر می توانند به کودک خود برسند. والدین مخصوصاً مادران این افراد با فرزندان خود رابطة عاطفی صحیحی و منطقی ندارند ( والدین بخصوص مادران یخچالی) و بیشتر درگیر مسائل خاص خود هستند و به کودکان خود همان قدر می رسند که مثلاً به اتومبیلشان ، در واقع والدین افراد مبتلا به اوتیسم اشخاص عجیب و غریبی هستند و کودکان آنها از کمبودهای عاطفی و سردی حالات هیجانی والدین خود رنج می برند ( فرضیه روانی عاطفی).

اگر یک بچه اوتیسم داشته باشم آیا می توانم یکی دیگر هم داشته باشم؟
خواهران و برادران اوتیسم شانس 5% ژنتیکی دارند. در ضمن ریسک 10% تا 40% یک ناتوانی دیگر هم دارند. مثل ناتوانی در یادگیری در خواهر و برادر بچه اوتیسمی. اگر به بچه دیگری فکر می کنید با پزشک در مورد مشاوره ژنتیک صحبت کنید.

اگر بچه من اوتیسم دارد یعنی عقب مانده ذهنی است ؟
خیلی از بچه های اوتیسم دارای عقب ماندگی ذهنی هستندو برخی نه. تست کردن آنها خیلی سخت است. چون مثل سایر بچه ها به تست ما پاسخ نمی دهند. یک شخص ماهر در شناسایی اوتیسم اطلاعات زیادی در مورد بچه اوتیسمی در اختیارمان می گذارد. برخی بچه های اوتیسمی مهارت خاصی دارند مثل حل مسائل پیچیده ریاضی در ذهن. که البته خیلی نادر است.

والدین این كودكان به علت نوع كار و تخصص و مشغولیت های اجتماعی كمتر می توانند به كودك خود برسند و نمی توانند رابطه منطقی صحیح و عاطفی با كودك داشته باشند

والدین با كودك اوتیستیك باید چه رفتاری داشته باشند؟
والدین نیز باید هر گونه كوشش های ارتباطی و امیدبخش را در كودك تقویت كنند. مادر و پدر می توانند در كمك به كودك مبتلا به اوتیسم بسیار موثر باشند، ولی متاسفانه والدین این كودكان در ارتباط با آنها نقص اساسی دارند و توانایی برون گرا كردن فرزند خود را ندارند از این رو اغلب به مادران این كودكان لقب Ice mother یعنی مادران سرد و یخی را می دهند. تاكید ما بر این است كه والدین كودكان خود را نسبت به هر محركی حساس كنند تا سمبول های ارتباطی و اجتماعی كودك ترغیب شود و بتواند دنیای درونی خودش را ابراز كند.اگر كودك از ابراز دنیای درونی خود مایوس شود دچار درماندگی آموخته شده خواهد شد.

شما بايد حتماً در طول هفته وقت مشخصي را براي كودكان غير اُتيستيك خود كنار بگذاريد تا آنها نيز بتوانند تفريح كرده و از وقت خود لذت ببرند

علت اوتیسم

علت اصلي اختلال ناشناخته است و در پسران شايعتر از دختران است .
وضعيت اقتصادي ، اجتماعي ، سبک زندگي و تحصيلات والدين نقشي در بروز اتيسم ندارد


درباره علت بیماری نظرهای مختلفی ابراز شده و اینکه کودکان مذکور اغلب والدین خیلی باهوش ، وسواسی و با تحصیلات دانشگاهی دارند دیگر قابل قبول نیست. تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد كه بخشهايي از مغز در بيماران مبتلا به اوتيسم به دليل عدم كاركرد مناسب و كامل قادر به برقراري ارتباط با ديگر بخشهاي مغز كه با افكار پيچيده سر و كار دارد، نيست.

چه چیز علت اوتیسم است؟
پزشکان علت واقعی اوتیسم را نمی دانند. برخی مطالعات نشان داده اند که علت ژنتیکی است. برخی مشکلات پزشکی یا محیط اطراف بچه نیز رل مهمی دارند. در بیشتر موارد علت نامشخص است. پسرها مستعدترند. همینطور که مطالعات ادامه دارد شاید علت را بفهمند .آیا واکسن ها علت اوتیسم هستند ؟نه. تحقیقات خوبی نشان داده اند که ارتباطی بین اوتیسم و واکسیناسیون بچه ها وجود ندارد. مثل سرخک – اوریون وسرخچه . واکسن ها بخش مهمی از سلامتی بچه ها هستند . اگر مشکلی با safety یا امنیت واکسن دارید با پزشک صحبت کنید.

علت یا علائم دقیق اوتیسم هنوز ناشناخته هستند ولی تحقیقات نشان داده است که عوامل ژنتیک در این باره مهم هستند. همینطور تحقیقات نشان داده است که اوتیسم به یک رشته شرایطی مربوط است که بر رشد مغز تاثیر می گذارند و در قبل، حین و یا در فاصله کوتاهی بعد از تولد رخ می دهند.

آمار اوتیسم در ایران و جهان

هنوز مطالعه‌اي در مورد ميزان افراد مبتلا به اوتيسم در ايران انجام نگرفته است ولي مطالعاتي در حال انجام است


هر چند که اوتیسم برای اولین بار در سال 1943 تشخیص داده شده است ولی هنوز نیز یک ناتوانی نسبتا ناشناخته است. با این وجود تخمین زده می شود که اختلالات طیف اوتیستی بر زندگی بیش از پانصد هزار خانواده در بریتانیا تاثیر گذاشته اند.

شيوع اين بيماريها رو به افزايش است و گاهي اوقات علت اين را آگاهي افزايش يافته از اين بيماريها مي دانند و گاهي علت را تجهيزات تشخيصي دقيق تر مي دانند و گاهي علت آن را محيط مدرسه و حتي والدين مي دانند. مدارس گزارش مي كنند كه 15 تا 20 درصد دانش آموزان خدمات آموزشي خاص مي بينند. اوتيسم ديگر يك بيماري نادر نيست و بعضي مطالعات بروز آن را تا حتي يك مورد در هر 500 تولد نشان مي دهند

آمارها نشانگر افزايش ابتلا به اين بيماري در جهان است.
براساس اعلام انجمن اوتيسم آمريكا، ميزان ابتلا به اوتيسم ساليانه ۱۰ تا ۱۷درصد افزايش مي‌يابد كه افزايش آگاهي و تشخيص بيماري مي‌تواند در افزايش آمار اوتيسم نقش داشته باشد. برآوردهاي مركز كنترل بيماري در آمريكا نشان مي‌دهد از هر ۱۶۶تا ۵۰۰ كودك يكي به اختلالات طيف اوتيسم دچار است

ميزان شيوع اين بيماري در تمام مناطق جهان تقريبا در يك حد قرار دارد و حدود آن بين پنج تا ۱۵نفر در هر ده هزار نفر گزارش شده است ولي مطالعات جديدتر شيوعي بيشتر از اين را نشان مي‌دهد. اوتيسم و بيماريهاي مربوطه كه "اختلالات طيف اوتيسم" ناميده مي‌شوند، امروزه شيوع زيادي يافته‌اند. درحال حاضر از هر ده هزار كودك ۵۰تن به اين بيماريها مبتلا مي‌شوند. دو دهه پيش، از هر ده هزار كودك فقط پنج تن دچار چنين بيماريهايي مي‌شدند. افزايش آگاهي و تغيير در نحوه تشخيص اين بيماريها نقش مهمي در بالا رفتن آمار مبتلايان دارد اما محققان مي‌گويند عوامل ديگري در بالا رفتن اين آمارها نقش دارد كه نيازمند انجام مطالعات بيشتر است.


اُتيسم در سراسر دنيا ديده ميشود و فقط در پسران بيشتر از دخترها مشاهده شده است . به عبارت ديگر نژاد ، مكان زندگي ، ميزان سواد ، وضعيت مالي ، نوع اعتقاد ، شيوه زندگي ، و ... هيچكدام تأ ثيري در شانس بروز اُتيسم ندارند

توسط انجمن روانشناسي آمريكا مشخص شده اند . در بيماري هاي طيف پي دي دي ، اُتيسم بيشترين تعداد را دارا مي باشد كه تقريبا بين 2 تا 6 كودك از هر 1000 كودك به آن دچار مي شوند ( به نقل از مركز كنترل و پيشگيري بيماريها در آمريكا سال 2001 ) . اين بدين معنا است كه در كشوري مانند ايران با جمعيت حدود 70 ميليون نفر احتمال مي رود حدود 280 هزار بيمار اُتيستيك وجود داشته باشند و فراموش نكنيد كه اين تعداد هر روز در حال رشد مي باشد . طبق مطالعات انجام شده توسط وزارت آموزش و ساير سازمان هاي دولتي آمريكا ، اُتيسم در اين كشور با نرخ رشدي برابر با 10 تا 17 درصد در حال ازدياد است . در ساير كشورها نيز مانند كشور ما اين بيماري در حال رشد نگران كننده اي است كه متأسفانه حركت جدي از طرف سازمانهاي مسئول در جهت شناساندن اين بيماري به جامعه و موارد لازم انجام نشده است .

شيوع اين اختلال در پسرها حدود 3 تا 4 برابر دخترها مي‌باشد. ميزان شيوع اتيسم حدود 2 تا 6 نفر از هر 10000 كودك آمريكايي است

آیا امروزه افراد اوتیسمی بیش از گذشته اند؟
بچه های بیشتری به عنوان اوتیسمی تشخیص داده شده اند. البته نه اینکه افراد اوتیسمی بیشتر از گذشته اند. یعنی والدین معلمان و پزشکان بهتر از گذشته تشخیص می دهند

بر طبق امار از هر ۱۰۰۰۰ کودک بین دو تا چهار نفر اوتیسمی(در‌خودمانده) متولد می‌شوند

آیا میزان بروز این بیماری رو به افزایش است؟
اگر به اوتیسم منشأ ژنتیكی بدهیم آمار میزان بروز آن در تمام كشورها حتی در كشورهای پیشرفته به یك میزان است، ولی قالب اختلالات روانی از جمله اوتیسم معمولاً برآیندی هستند، یعنی هم عوامل زیستی و هم عوامل محیطی در آن دخالت دارند از این رو به علت اینكه جامعه ما یك جامعه عاطفی است و شیوه زندگی در آن برخلاف جوامع غربی گروهی است نه فردی میزان شیوع اوتیسم در كشور ما به نسبت كشورهای غربی كمتر است.

براساس يك پژوهش:
ابتلا به «اوتيسم» در تهران و ساير شهرهاي با نشاط اجتماعي كم در حال افزايش است
شيوع اين بيماري در پسران چهار برابر دختران است
نتايج پژوهش يك دانشجوي دكتري ژنتيك پزشكي دانشگاه تربيت مدرس نشان مي دهد: در جوامع پيشرفته و مناطق شهرنشين، به خصوص شهرهايي مانند تهران كه نشاط اجتماعي در آن كم است، ابتلا به بيماري «اوتيسم» در حال افزايش است. به گزارش سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي تهران، «اوتيسم» يك عارضه طبيعي است كه در آن دستگاه عصبي به طور طبيعي رشد نمي‌كند و افراد مبتلا به آن در برقرار كردن ارتباطات كلامي و چشمي دچار مشكل مي‌شوند. براساس پژوهش حسين تيموري، افراد مبتلا به اوتيسم آيين و آداب اجتماعي را ياد نمي گيرند و رفتارهاي عجيب و غريبي را از خود نشان مي دهند كه سبب منزوي شدن آنها مي شود. در اين پژوهش، ميزان وقوع اين بيماري بين 5 تا 10 مبتلا در ده هزار كودك اعلام شده كه بدين ترتيب از هر 25 هزار نفر در دنيا يك نفر مبتلا به اوتيسم است يا رفتارهاي وابسته به آن را نشان مي دهد. نتايج اين پژوهش حاكي از شيوع چهار برابري اين بيماري در پسران در مقايسه با دختران است و علاوه بر آن، اين بيماري در تمام جمعيت‌هاي جهان و در تمام طبقات اجتماعي مشاهده مي شود. گفتني است، اوتيسم بعد از عقب ماندگي ذهني و فلج مغزي سومين علت اختلال رشد و نمو در كودكان است.

اوتیسم و دخالت مسائل ژنی

چندي پيش خبرگزاري فرانسه گزارش داد پژوهشگران فرانسوي موفق به كشف ژن جديدي شده‌اند كه با بروز اوتيسم ارتباط دارد. بر اساس اين گزارش محققان با بررسي پنج كودك اوتيسمي دريافتند همه آنها دچار نقص در ژن SHANK3هستند. اين ژن مسئول ايجاد ارتباطاتي در مغز است كه در يادگيري زبان اهميت دارند. "توماس بورژرون" سرپرست اين تحقيق گفت اين تحقيق نقش حياتي اين ژن در تشكيل ارتباطات عصبي در مغز را به اثبات رساند. اين ژن در تمام موارد اوتيسم نقش ندارد.اما مي‌تواند اختلالات ارتباطي كه مهمترين موانع اجتماعي بر سر راه بسياري از مبتلايان است را توضيح دهد. اين مطالعه بر روي پنج بيمار از سه خانواده انجام شد كه به نشانگان اوتيسم يا "آسپرگر" مبتلا بودند.
نشانگان "آسپرگر" يك اختلال طيف اوتيسم است كه بيشتر علايم اوتيسم را دارد، اما مشكلات ارتباطي در آن شدت كمتري دارد. بيماري "آسپرگر" از هر ۲۰۰كودك يكي را مبتلا مي‌كند و پسران چهار برابر دختران به آن دچار مي‌شوند. اين گروه از محققان در سال ۲۰۰۳نيز به وجود نقص در ژن SHANK3پي برده بودند. اين ژن پروتيين‌هاي ضروري براي ايجاد سيناپس را توليد مي‌كند. محققان متوجه درجات مختلف "حذف" در اين ژن شدند.
اين تحقيق با همكاري موسسه خدمات روانپزشكي اينسرم پاريس و دانشگاه گوتنبرگ سوئد انجام شده است.

نوشته شده توسط مصطفی نجفی در 14:30 |  لینک ثابت   •