سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸
اینم سوال برا روش تحقیق.
سوالات 1 تا 30
1- اوّلين مرحله از مراحل روش علمي چه مي باشد ؟
الف ) جستجوي پيشينه
ب ) پي بردن به مسابه
ج ) تدوين فرضيه
د ) مشاهده و آزمون فرضيه
2- آزمون فرضيه پژوهشي بر ماهيت .............. استوار است ؟
الف ) آمون آماري
ب ) مساله پژوهش
ج ) فرضيه مخالف
د ) ابراز تحقيق
3- كداميك از موارد زير جزو گزاره هاي تحقيق بشمار مي آيد ؟
الف ) هدف تحقيق
ب ) فرضيه تحقيق
ج ) سوال تحقيق
د ) همه موارد
4- براي بيان هدف تحقيق معمولاً بايد از يك فعل .................. استفاده كرد ؟
الف ) ماضي
ب ) قابل مشاهده
ج ) كششي
د ) علني
5- حدس بخردانه درباره رابطه بين دو يا چند متغير كه به صورت اخباري بيان مي شود ............. مي گويند ؟
الف ) فرضيه تحقيق
ب ) سؤال تحقيق
ج ) مساله تحقيق
د ) فرضيه آزمايي
6- فرض آماري رابطه بين متغير ها را بر حسب ................ بيان كنيد ؟
الف ) شاخص ها
ب ) پارامترها
ج ) فرضيه ها
د ) هدفها
7- ويژگي اساسي يك سازه در چيست ؟
الف ) تجريد ( انتزاع )
ب ) عيني بودن
ج ) پيچيده بودن
د ) غير قابل دسترس بودن
8- تعريفي كه بر ويژگي هاي قابل مشاهده استوار باشد چه نوع تعريفي است ؟
الف ) تعريف سازنده
ب ) تعريف عيني
ج ) تعريف عملياتي
د ) تعريف علمي
9- زماني كه هوش اينگونه تعريف مي گردد : بررسي فرايند تفكر فرد هنگام مواجهه با مساله چه نوع تعريفي بكار رفته است ؟
الف ) تعريف عملياتي آزمايشي
ب ) تعريف عملياتي پويا
ج ) تعريف عملياتي اندازه پذير
د ) تعريف عملياتي ايستا
10- به متغير كمي يا كيفي كه جهت يا ميزان رابطه بين متغيرهاي مستقل و وابسته را تحت تاثير قرار مي دهد ........... گويند ؟
الف ) كنترل
ب ) تعديل كننده
ج ) مداحله گر
د ) واسطه
11- اوّلين مرحله از مراحل فرايند بررسي پيشينه تحقيق كدام است ؟
الف ) مشخص كردن واژگان كليدي
ب ) جستجوي منابع اطلاعاتي
ج ) يافتن عنوان مقاله ها
د ) طبقه بندي مقاله ها
12- آخرين مرحله در فرايند بررسي پيشينه تحقيق چيست ؟
الف ) تهيه چكيده
ب ) يافتن عنوان مقاله ها
ج ) تدوين چارچوب نظري تحقيق
د ) تهيه گزارش پيشنه تحقيق
13- عبارت (( واقيعت چيزي است كه فرد مي تواند به وسيله حواس خود آنرا تجربه كن
د )) بيانگر كدام منطق تحقيقي است ؟
الف ) اصالت مصيبت
ب ) اصالت تحصّلي
ج ) اصالت عمل
د ) اصالت عقل
14- عنوان تحقيق (( بررسي تحول استدلال منطقي نزد كودكان )) چه نوع تحقيقي به شمار مي رود ؟
الف ) كاربردي
ب ) توسعه اي
ج ) تحقيق در عمل
د ) بنيادي
15- محقق براي تشخيص مناسب بودن يك فراورده آموزشي ، بايد از چه نوع تحقيقي استفاده كند ؟
الف ) توسعه اي
ب ) بنيادي
ج ) كاربردي
د ) تحقيق در عمل
16- براي بررسي توزيع ويژگي دريك جامعه آماري ازروش تحقيق ................ بكارمي رود ؟
الف ) اقدام پژوهشي
ب ) پس – رويدادي
ج ) پيماني
د ) بررسي موردي
17- زماني كه بخواهيم درباره اتفاق نظريك جمع صاحب نظردرباره يك موضوع خاص به بررسي بپردازيم ازروش ................. استفاده مي شود ؟
الف ) اقدام پژوهشي
ب ) دلفي
ج ) طولي
د ) مقطعي
18- دركداميك ازانواع پژوهشهاي زيرهدف محقق تعميم نتايج تحقيق نيست ؟
الف ) اقدام پژوهشي
ب ) تحقيق همبستگي
ج ) تحقيق پيمايشي
د ) تحقيق پس – رويدادي
19- عنصراساسي درتحقيق موردي چيست ؟
الف ) افراد
ب ) گروهها
ج ) واحد تحليل
د ) رويدادها
20- درتحقيقاتي كه هدف معمولاً پيش بيني يك يا چند متغيرملاك از يك يا چند متغير پيش بين است ، ازكدام مدل آماري استفاده مي گردد؟
الف ) تحليل رگرسيون
ب ) تحليل عامل
ج ) مدل معادلات ساختاري
د ) ضريب همبستگي
21- براي بررسي (( ارزيابي عوامل تعيين كننده تدريس اثربخش )) كداميك از مدل هاي آماري مناسب است ؟
الف ) تحليل رگرسيون
ب ) تحليل عاملي
ج ) تحليل كو واريانس
د ) همبستگي دو متغيري
22- هدف از كاربرد مدل معادلات ساختاري چيست ؟
الف ) بدست آوردن مسيرتغييرات يك متغير درطول زمان
ب ) بدست آوردن همبستگي يك مجموعه معادلات رگرسيون بين متغيرها
ج ) شناخت روابط علي محتمل بين متغيرها
د ) ب و ج صحيح است .
23- درتحقيقات .................. هدف پي بردن به تغييرات متغيرمنتقل ازطريق تغييرات متغير وابسته است ؟
الف ) تجربي
ب ) كيفي
ج ) علي مقايسه اي
د ) موردي
24- هدف طرح هاي تحقيق آزمايشي كشف رابطه .................. بين پديده هاست ؟
الف ) علت – معمولي
ب ) همبستگي
ج ) تصادفي
د ) نظامدار
25- كاربرد شيوه تحليل كوواريانس درتحقيقات آزمايشي براي چه چيزي صورت مي گيرد ؟
الف ) به حداقل رساندن تفاوت ها
ب ) به حداكثررساندن تفاوتها
ج ) كنترل متغيرناخواسته
د ) اضافه كردن متغيرهاي اضافي
26- وقتي پژوهشگر بخواهد تاثير روش تدريس معلم و مهارتهاي اورا برروي يادگيري رياضيات سنجد ازكداميك ازطرحهاي تحقيق زيربايد استفاده نمايد ؟
الف ) طرح همبستگي
ب ) طرح عاملي
ج ) تمام آزمايشي
د ) نيمه آزمايشي
27- تفاوت اصلي تحقيقات شبه آزمايشي با تحقاقات آزمايشي مربوط به كدام عامل است ؟
الف ) معرف نبودن نمونه ها درتحقيق شبه آزمايشي
ب ) عدم تعميم پذيري درتحقيقات شبه آزمايشي
ج ) عدم انتساب تصادفي درشبه آزمايشي
د ) همه موارد
28- طرح تحقيق A – B – A و A – B – A – B ازكدام نوع تحقيقات آزمايشي بشمارمي رورد ؟
الف ) طرح دي تك آزمودني
ب ) طرح هاي پيش آزمايشي
ج ) طرح هاي تمام آزمايشي
د ) طرح هاي نيمه آزمايشي
29- دركداميك ازتحقيقات زيربه جاي توليد داده ها به يافتن داده ها مبادرت ورزيده است ؟
الف ) تحقيق قوم نگاري
ب ) تحليل محتوا
ج ) تحقيق كيفي
د ) تحقيق تاريخي
30- محقق براي (( بررسي فرايند ياد دهي – يادگيري درپايه اوّل ابتدايي )) ازكدام روش تحقيق مي تواند استفاده كند ؟
الف ) تحقيق قوم نگاري
ب ) تحقيق تجربي
ج ) تحقيق تاريخي
د ) تحقيق موردي
سوالات روش هاي تحقيق در علوم رفتاري ـ رشته علوم تربيتي
سوالات 31 تا 58
31- روش تحقيقي كه درآن داده هاي كيفي به داده هاي كمي تبديل مي شوند را چه نامند ؟
الف ) تحليل عاملي
ب ) روش دلفي
ج ) تحقيق قوم نگاري
د ) تحليل محتوا
32- يكي ازاصل هاي تدوين پرسشنامه آن است كه بايد براساس ............... تحقيق تنظيم گردد ؟
الف ) سؤال هاي
ب ) هدفهاي
ج ) فرضيه هاي
د ) هرسه مورد
33- اولين گام درتعيين نوع سؤال هاي پرسشنامه كدام است ؟
الف ) مشخص كردن متغيرهاي تحقيق
ب ) تهيه راهنماي سؤالات
ج ) تعيين كردن نوع سؤالات
د ) تعيين روايي و پايايي سؤالات
34- اجراي مقدماتي پرسشنامه تحقيق به چه منظوري انجام مي گيرد ؟
الف ) برطرف كردن مشكلات احتمالي
ب ) اصلاح سؤالات پرسشنامه
ج ) بررسي امكان سنجي پرسشنامه
د ) هرسه مورد
35 – مصاحبه مشاوره اي ، چه نوع مصاحبه اي است ؟
الف ) نيمه سازمان يافته
ب ) سازمان نايافته
ج ) سازمان يافته
د ) ساختاريافته
36- ضريب عمده روش مشاهده درمقايسه با ساير ابزار تحقيق كدام است ؟
الف ) ثبت رفتارطبيعيو عادي
ب ) بالا بودن اعتباربيروني
ج ) دراختيارگذاشتن اطلاعات بي واسطه
د ) حذف اثرانتظار مشاهده گر
37- درمقياس نگرش سنج ليكرت و ترستون ، مطلوبيت گويه ها توسط كدام عامل تعيين مي شود ؟
الف ) ضريب بازيابي
ب ) قضاوت داوران
ج ) پايايي محتوايي
د ) تكرارسؤالات
38- براي بررسي نگرش نسبت به گروههاي قومي – نژادي ، طبقات اجتماعي و گروههاي مذهبي و حرفه اي كداميك از مقياس هاي زير مناسب است ؟
الف ) مقياس فاصله اجتماعي بوگاردوس
ب ) مقياس ترستون
ج ) مقياس ليكرت
د ) مقياس گاتمن
39- وسيله اي كه براي اندازه گيري منظم نمونه هايي از رفتار آزمودني بكار مي رود ، چه نام دارد ؟
الف ) پرسشنامه
ب ) مصاحبه
ج ) آزمون
د ) مشاهده
40- بررسي اين نكته كه يك ابزار اندازه گيري در شرايط يكسان تا چه اندازه نتايج يكساني به دست مي دهد ، اشاره به كدام ويژگي است ؟
الف ) روايي
ب ) قابليت اعتماد
ج ) استاندارد
د ) هر سه مورد
41- فرمول اسپرمن – براون وروش كودر – ريچارد سون براي محاسبه ......... يك آزمون بكار مي روند ؟
الف ) هماهنگي دروني
ب ) اعتبار بيروني
ج ) اعتبار صوري
د ) قابليت كاربرد
42- كار آمدي يك ابزار اندازه گيري در پيش بيني رفتار در موقعيت هاي خاص را .......... گويند ؟
الف ) اعتبار اندازه گيري
ب ) اعتبار محيط
ج ) اعتبار عاملي
د ) اعتبار ملاكي
43- اوّلين گام براي انتخاب نمونه در پژوهش علوم رفتاري كدام است ؟
الف ) تعريف متغير مورد اندازه گيري
ب ) مشخص كردن واحد نمونه مورد مشاهده
ج ) تعيين حجم نمونه
د ) مشخص كردن روش نمونه گيري
44- فهرست كامل افراد جامعه براي نمونه گيري چه نام دارد ؟
الف ) طرح نمونه گيري
ب ) حجم نمونه
ج ) چارچوب نمونه گيري
د ) تعيين برآورد نمونه
45- انتخاب نمونه اي از دانش آموزان بر اساس فهرست الفبايي نام آنان ، چه نوع نمونه گيري محسوب مي شود ؟
الف ) نمونه گيري سيستماتيك
ب ) نمونه گيري تصادفي ساده
ج ) تصادفي طبقه اي
د ) تصادفي خوشه اي
46- مقدار ( d ) در برآورد حجم نمونه معرف اشتباه مجاز در برآورد تفاوت پارامتر با .......... است ؟
الف ) شاخص
ب ) ميانگين
ج ) واريانس
د ) برآورد آن
46- مقدار ( d ) در برآورد حجم نمونه معرف اشتباه مجاز در برآورد تفاوت پارامتر با .......... است ؟
الف ) شاخص
ب ) ميانگين
ج ) واريانس
د ) برآورد آن
47- مقدار ( d ) در تحقيقات آزمايشي كه از فرمول| d = | M1 – M0 به دست مي آيد چه چيزي را نشان مي دهد ؟
الف ) حجم نمونه
ب ) حجم اثر
ج ) ميزان اشتباه مجاز
د ) ميزان خطاي نمونه گيري
48- پيش آزمون ( عامل آزمون ) ، كداميك از اعتبارهاي زير را مي تواند تحت تاثير قرار دهد ؟
الف ) بروني
ب ) دروني
ج ) محتوا
د ) صوري
49- اثرات مربوط به نو بودن محيط آزمايشي و ناكافي بودن متغير وابسته بر روي ........ تحقيق تاثير مي گذارد ؟
الف ) تعميم نتايج
ب ) سؤگيري
ج ) اعتبار بروني
د ) الف و ج صحيح است .
50- اوّلين گام مربوط به تحليل داده هاي كيفي كدام است ؟
الف ) تحليل داده ها
ب ) گرد آوري داده ها
ج ) عرضه داده ها
د ) نتيجه گيري – تاييد
51- طبقه بندي تحليل داده ها بر اساس پارامتري و نا پارامتري بودن اساساً بر ……. استوار است ؟
الف ) وش تحقيق
ب ) ابزار تحقيق
ج ) مقياس اندازه گيري
د ) طرح آماري
52- كداميك ازموارد زير جزء شروط اساسي استفاده از تحليل آماري پارامتري است ؟
الف ) كمي بودن متغير مورد مطالعه
ب ) توزيع غرات بهنجار باشد
ج ) انتخاب آزمودني ها به وسيله نمونه گيري تصادفي
د ) همه موارد
53- در مواردي كه در تحليل پارامتري يك متغير متصل و فاصله اي و ديگري اسمي دو سطحي باشد و ليكن بتوان بطور منطقي يك زير بناي متصل اسمي فرض كرد از كدام نوع ضريب همبستگي استفاده مي شود ؟
الف ) ضريب همبستگي دو رشته اي ( rb )
ب ) ضريب همبستگي گشتاوري پيرسون
ج ) ضريب همبستگي دو رشته اي نقطه اي ( rpd )
د ) ضريب تتراكويك
54- زماني كه يك متغير در مقياس فاصله اي و ديگري در مقياس اسمي دو سطحي ( مانند جنسيت ) باشد و ليكن نتوان براي آن متغير اسمي زير بناي متصل فرض كرد از همبستگي .......... استفاده مي شود ؟
الف ) دو رشته اي
ب ) گشتاوري پيرسون
ج ) دو رشته اي نقطه اي
د ) تتراكوريك
55- چنانچه مقياس اندازه گيري دو متغير ، اسمي دو مقوله اي باشد و بتوان زير بناي متصلي براي هر يك از دو متغير منظور داشت از ضريب همبستگي ................ استفاده مي شود ؟
الف ) دو رشته اي
ب ) دو رشته اي نقطه اي
ج ) تتراكوريك
د ) پيرسون
56- ضريب همبستگي في (ө) در چه موردي كاربرد دارد ؟
الف ) هر دو متغير اسمي چند سطحي باشد .
ب ) هر دو متغير اسمي دو سطحي باشد .
ج ) هر دو متغير رتبه اي باشد .
د ) هر دو متغير هم مقوله اي باشد و هم رتبه اي
57- ضريب c كريمر ( c ) پس از معني دار بودن آماده ( X2 ) در يك جدول توافقي براي محاسبه ميزان .......... بكار مي رود ؟
الف ) اثر
ب ) توافق
ج ) رابطه
د ) پيش بيني
58- متغير وابسته در رگرسيون چند گانه هميشه ................ است ؟
الف ) مقوله اي
ب ) اسمي
ج ) ترتيبي
د ) فاصله اي
منتظر مطالب بعدی ما باشید