سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱
اینم حدود 200 سوال برای کسایی که تو فکر ارشد هستن
الف)بينه
ب) وکسلر
ج) کارول
د) بلوم
22- بر اساس منحني توزيع بهنجار هوش تقريباً چند درصد افراد جامعه، هوشبهر متوسط دارند؟
الف) 50 درصد
ب ) 70 درصد
ج) 35 درصد
د) 60 درصد
23- افراد مرزي چند درصد جامعه را تشکيل مي دهند؟
الف ) 2/2 درصد
ب) 5 درصد
ج) 6 درصد
د) 4/7 درصد
24- درصد کدام يک از طبقات هوشي زير در جامعه کمتر است؟
الف ) خيلي سرآمد
ب) سرآمد
ج) مرزي
د) بهنجار بالا (باهوش)
25- کدام يک از گروههاي عقب مانده ذهني در سن دبستاني داراي تأخير آشکار در تمام زمينه هاي رشدي هستند؟
الف ) شديد
ب ) متوسط
ج) عميق
د) خفيف
26- بهره هوشي عقب مانده هاي شديد چند است؟
الف) کمتر از 20 درصد
ب ) 34- 20
ج) 49- 35
د) 50- 25
27- کدام گروه از عقب مانده ها درسن پيش دبستاني تأخير آشکار در رشد حرکتي و بويژه تکلم دارند و بهره هوشي 49- 35 دارند؟
الف ) خفيف
ب) شديد
ج) عميق
د) متوسط
28- کدام گروه از عقب مانده ها خواندن و حساب کردن را حداکثر در سطح کلاس سوم ياد مي گيرند؟
الف) مرزي
ب ) متوسط
ج) خفيف
د) شديد
29- کداميک از ويژگيهاي زير جزء ويژگيهاي افراد از نظر کاف وهان نيست؟
الف) توانايي رهبري
ب) حافظه قوي
ج) اطلاعات عمومي قوي
د) خزانه لغات غني
30- خلاقيت علاوه بر هوش بالاتر از متوسط نيازمند چه ويژگي است؟
الف) آموزش
ب) الگو پذيري
ج) انگيزه قوي
د) تفکر همگرا
31- کدام يک از عبارات زير در مورد هوش و آفرينندگي درست است؟
الف) آفرينندگي مهارتي واگرا است.
ب) هوش مهارتي واگرا است.
ج) آفرينندگي مهارتي همگراست.
د) هوش و آفرينندگي مي توانند همگرا و واگرا باشند.
32- در نمره گذاري آزمونهاي خلاقيت نمره هر فرد بر مبناي دو ملاک در پاسخها تعيين مي شود. آن دو ملاک کدامند؟
الف ) انعطاف پذيري و سيالي
ب) سيالي و تازگي
ج) تازگي و انعطاف پذيري
د) گسترش تازگي
33- براساس نتايج تحقيقات والاچ و کوگان در ارتباط با هوش و خلاقيت ، دانش آموزان کدام گروه درس خوان اجباري و پرآموز هستند؟
الف ) خلاقيت بالا- هوش بالا
ب ) خلاقيت بالا- هوش پايين
ج) خلاقيت پايين- هوش بالا
د) خلاقيت پايين - هوش پايين
34- براساس تحقيقات انجام شده توسط والاچ و کوگان در ارتباط با هوش و خلاقيت ، کدام گروه معمولاً دچار تعارض بودند و احساس بي کفايتي مي کردند؟
الف) خلاقيت بالا- هوش بالا
ب) خلاقيت بالا- هوش پايين
ج) خلاقيت پايين- هوش بالا
د) خلاقيت پايين- هوش پايين
35- در سؤال بالا کدام گروه افراد گيج و گم گشته اي بودند که بيشتر به مکانيسمهاي دفاعي متوسل مي شوند؟
الف ) خلاقيت پايين- هوش پايين
ب) خلاقيت بالا- هوش بالا
ج) خلاقيت پايين- هوش بالا
د) خلاقيت بالا- هوش پايين
روانشناسي هوش و سنجش آن
فصل دوم :
36- نظريه روان سنجي بر چه فرضيه اي مبتني است؟
الف ) هوشبه يک زمينه عصبي وابسته است
ب) هوش يک فرآيند دروني است
ج) کنش فرآيندهاي ذهني است
د) هوش يک سازه است
37- اين گفته شرندايک که «اگر چيزي وجود داشته باشد، مقادير مختلفي به خود مي گيرد و هر چه که مقادير مختلفي به خود بگيرد قابل اندازه گيري است»، مؤيد کدام ديدگاه درباره هوش است ؟
الف ) عصبي- زيستي
ب) رشدي
ج) روان سنجي
د) شناختي و پردازش داده ها
38- کدام قسمت مغز در تجزيه و تحليل و رمز گرداني تأثير دارد؟
الف) گيجگاهي چپ
ب) گيجگاهي راست
ج) پيشاني و گيجگاهي
د) پشتي قشر مخ
39- عملکرد کلامي- نمادي بيشتر مردم در کدام قسمت مغز انجام مي گيرد؟
الف ) گيجگاهي چپ
ب) پيشاني
ج) گيجگاهي راست
د) پشتي قشر مخ
40- آسيب به چه قطعه اي ازمغز در عملکرد ادراکي- فضايي فرد اختلال ايجاد مي کند؟
الف ) گيجگاهي چپ
ب) پيشاني
ج) گيجگاهي راست
د ) پشتي قشر مغز
41- فرايندهاي توالي و تقطيع توسط چه قسمتي از کرتکس مغز صورت مي گيرد؟
الف) گيجگاهي چپ
ب) گيجگاهي راست
ج) پيشاني
د) پيشاني و گيجگاهي
42- لب آهيانه اي و پس سري چه عملکرد يا فرآيندهايي را در کنترل خود دارند؟
الف ) توالي و تقطيع
ب ) استدلال همزمان
ج) رمز گرداني
د) تجسم فضايي
43- جنس بر اساس مطالعات خود به اين نتيجه رسيد که هوش چه عاملي همبستگي دارند؟
الف ) خلاقيت
ب) موفقيت تحصيلي
ج) بازشدن مردمک چشم
د) زمان واکنش
44- نظريه هوش زيستي را چه کسي مطرح کرده است؟
الف ) شرندايک
ب) هاستيد
ج) کتل
د) جنسن
45- به نظر هاستيد توانايي انتزاع به چه عاملي بستگي دارد؟
الف) فرهنگ
ب) جامعه
ج) تربيت
د) زيستي
46- نظر کتل در مورد هوش A وB چيست؟
الف ) هوش A اکتسابي است
ب) هوش B مادر زادي است
ج) هوش B قابل اندازه گيري نيست
د) هوش A قابل اندازه گيري نيست
47- نظر هب در مورد هوش سيال و متبلور چيست؟
الف ) هوش سيال موجب درک تفاوتها و شباهتها مي شود
ب ) هوش متبلور موجب درک تفاوتها و شباهتها مي شود
ج) هوش متبلور به سلامت سني مغز بستگي دارد
د) هوش سيال بيشتر از محيط و عوامل فرهنگي تأثير مي پذيرد
48- هوش سيال و متبلور تا چند سالگي رشد مي کنند؟
الف ) سيال تا 14 سالگي متبلور تا 20 سالگي
ب ) سيال تا 16 سالگي متبلور تا 40 سالگي
ج) سيال تا 14 سالگي و متبلور تا 40 سالگي
د) سيال تا 20 سالگي و متبلور تا 40 سالگي
49- تفاوت عمده نظريه کتل با هب چيست؟
الف) کتل معتقد است که هوش سيال را نمي توان اندازه گرفت
ب) کتل معتقد است که هوش سيال را به نوعي مي توان اندازه گرفت
ج) هب معتقد است که هوش متبلور را نمي توان اندازه گرفت
د) هب معتقد است که هوش سيال را با برخي از آزمونها مي توان اندازه گرفت
50- نظريه پياژه جزء کدام ديدگاه هوش بشمار مي رود؟
الف) روان سنجي
ب ) عصبي- زيستي
ج) رشدي- شناختي
د) شناختي
51- پياژه از پژوهشهاي خود به چه نتيجه اي رسيد؟
الف ) رشد عقلي الگوي مشخصي ندارد
ب) در نحوه تفکر کودکان در سنين مختلف تفاوتهاي کمي هست
ج) در نحوه تفکر کودکان در سنين مختلف تفاوتهاي کيفي است
د) رشد عقلي در سالهاي اوليه نوجواني کامل مي شود
52 - پياژه هوش را چه توانايي مي داند؟
الف ) سازگاري با محيط
ب) يادگيري
ج) حل مسئله
د) پردازش داده ها
53- به نظر پياژه لازمه سازگاري چيست؟
الف ) نضج
ب ) محيط مناسب
ج) هوش عادي
د) تعامل با محيط
فصل دوم :
54- در کدام فرايند کودک تجربه هاي تازه محيطي را با ساختهاي ذهني خود هماهنگ مي کند؟
الف ) برونسازي
ب ) جذب
ج ) سازماندهي
د) تطابق
55- هنگامي که پاسخهاي پيشين کودک براي سازگار شدن با محيط کافي نيست به نظر پياژه کودک چه مي کند؟
الف ) برونسازي
ب) ناسازگاري
ج) قطع سازش
د) درونسازي
56- مرحله حسي- حرکتي از نظر پياژه با چه نشانه هايي پايان مي گيرد؟
الف ) ساختهاي عيني
ب ) ساختهاي نمادي
ج) ساختهاي ارتباطي
د) ساختهاي حرکتي
57- کودک در چه دوره اي از گذشته، حال و آينده نزديک آگاهي نسبي دارد و مي تواند به بازيهاي نمادين بپردازد؟
الف ) پيش عملياتي
ب) عمليات عيني
ج) حسي- حرکتي
د) انتزاعي
58 - کودک در چه دوره اي به شدت خود محور است و تا چند سالگي اين دوره ادامه دارد؟
الف ) حسي- حرکتي ، 2 سالگي
ب) پيش عملياتي ، 5 سالگي
ج) پيش عملياتي- 7 سالگي
د) عمليات عيني- 11 سالگي
59- نگهداري ذهني سطح ، حجم ، وزن و .. در چه دوره اي در کودک پديد مي آيد؟
الف ) حسي- حرکتي
ب ) پيش عملياتي
ج) انتزاعي
د) عمليات عيني
60- فرد در کدام يک از مراحل استدلال قياسي را به کار مي بندد و راه حلها را در بوته آزمايش مي گذارد؟
الف ) صوري
ب ) عمليات عيني
ج) پيش عملياتي
د) حسي- حرکتي
61- به نظر پياژه پس از 15 سالگي چه جنبه اي رشد مي کند؟
الف ) هوش
ب) ساختهاي ذهني
ج) يادگيريهاي اکتسابي
د) نضج
62- در نظريه هاي شناختي و پردازش داده ها در الگوهاي هوش به چه جنبه اي توجه مي شود؟
الف ) محتوا
ب) کميت
ج) کيفيت
د) کنش
63- اين نظر که هوش از يک دسته مهارتهاي تفکر و يادگيري که در حل مسائل روزانه بکار مي رود تشکيل شده توسط چه کسي مطرح شده ؟
الف ) اسپيرمن
ب) تولستون
ج) اشتنبرگ
د) کتل
64- به نظر اشتنبرگ در حل مسائل هوشي کدام مؤلفه ها از اهميت ويژه اي برخوردار است؟
الف ) نظارت- برنامه ريزي
ب ) جذب- انطباق
ج) عملکرد- يادداري
د) مقايسه- رمز گرداني
65- به طور کلي روانشناسان شناختي کارکرد مغز را چه الگوهايي مي دانند؟
الف ) تفکر و حل مسئله
ب) جذب و انطباق
ج) نظارت- برنامه ريزي
د) حافظه و حل مسئله
66- به نظر واتيلسون دختران و پسران در چه زمينه اي با هم تفاوت دارند؟
الف ) برتري يک نيمکره براي پردازش اطلاعات کلامي
ب ) برتري پسران در استعداد فني
ج) برتري دختران در روان کلامي و حافظه
د) برتري يک نيمکره براي پردازش اطلاعات فضايي
67- نظريه آينه توسط چه کسي مطرح شد؟
الف ) بلوم
ب) کارول
ج) کولي
د) اشتنبرگ
68- اينکه افراد معمولاً رفتار و تصوير ذهني از خود را با درک خود از ادراک ديگران درباره آنان انطباق مي دهند» در چه نظريه اي مطرح شد؟
الف ) رواني- اجتماعي
ب) آينه اي
ج) درماندگي آموخته شده
د) باز خورد و نگرش
69 - به نظر جنسن تأثير وراثت و محيط بررشد چگونه است؟
الف ) 50 به 50
ب) 100- 100
ج) 70 -30
د ) 80-20
70- اختلال در چه هورموني چه غده اي کودک را مبتلا به کرتينيسم مي کند؟
الف ) تيروئيد
ب ) پاراتيروئيد
ج) هيپوفيز
د) آدرنال
71- پژوهشهاي انجام شده در مورد ثبات و تغيير پذيري نمره هاي هوشبهر نشان داده اند که ...
الف) هوشبهر افراد در آزمونهاي مختلف يکسان است.
ب ) گذشت زمان تأثيري در نمره هاي هوشبهر ندارد
ج) با افزايش سن ثبات و پايايي هوشبهر افزايش مي يابد
د) دقت پيش بيني موفقيتهاي آينده افراد از روي نمره هاي هوشي در سنين پايين بيشتر است
فصل سوم :
72- اين مطلب که کساني که در يک آزمون نمره بالايي مي گيرند روي هم رفته در ساير آزمونها نيز نمره هاي بالايي بدست مي آورند. مؤيد کدام نظريه است؟
الف ) تواناييهاي ذهني اوليه
ب) هوش A و هوش B
ج) استعدادهاي چندگانه
د) هوش کلي
73- موفقيت اسپيرمن موجب شد که چه روش آماري خاصي در مطالعه هوش و شخصيت ابداع شود؟
الف ) همبستگي
ب ) تحليل عاملي
ج) مجذورخي
د ) T
74- انتقادي که به نظريه اسپيرمن وارد شد چه بود؟
الف) تأکيد بيش از حد به تفکر منطقي
ب) عدم تأکيد به تفکر منطقي
ج) اهميت زياد به خلاقيت
د) عامل S توانايي استدلال را توجيه نمي کند
75- به نظر اسپيرمن عامل g چه مواردي را مشخص مي کند؟
الف) توانائيهاي خاص
ب) رفتار منطقي
ج) رفتارهاي هوشمندانه
د) توانائيهاي شخصي
76- ساختن کلمه از حروف درهم ريخته، کدام يک از عوامل مطرح شده توسط ترستون را اندازه مي گيرد؟
الف) توانائي کلامي
ب) رواني کلامي
ج) سرعت ادراک
د) حافظه
77- هنگامي که از فرد مي پرسيم که اگر الگوي خاصي را تا کنيم کدام يک از تصاوير درست مي شود چه توانايي را مي سنجيم؟
الف ) سرعت ادراک
ب) حافظه
ج) استدلال استقرايي
د) تجسم فضايي
78- تساوي اعداد و شباهت کلمات ، کدام يک از عوامل مطرح شده توسط ترستون را مي سنجد؟
الف ) سرعت ادراک
ب ) حافظه
ج) توانايي عددي
د) استدلال استقرايي
79- از اين سؤال که با توجه به رابطه منطقي بين اعداد، در هر سري عدد ناجور را پيدا کنيد معرف کدام عامل تولستون است ؟
الف ) سرعت ادراک
ب ) استدلال استقرايي
ج) حافظه
د ) توانايي عددي
80- بازشناسي اشکال و تطبيق نام اشياء با شماره آنها، کدام يک از عوامل ترستون را مي سنجد؟
الف ) سرعت ادراک
ب) استدلال استقرايي
ج) توانايي کلامي
د) حافظه
81- ويژگي هوش متبلور چيست؟
الف ) توانايي کلي درک روابط است
ب ) به عامل g اسپيرمن شباهت زيادي دارد
ج) عمدتاً وابسته به يادگيري و تجارب محيطي است
د) بوسيله آزمونهاي مستقل از فرهنگ اندازه گيري مي شود
82- کدام يک از عوامل زير جزء هوش سيال است (از عوامل مرتبه دوم هورن وکتل)؟
الف ) استقراء
ب ) توانايي کلامي
ج) توانايي عددي
د) مهارتهاي اجتماعي
83- توانايي توليد سريع انديشه هاي مختلف درباره يک موضوع چه نام دارد؟
الف ) سيالي کلامي
ب ) سيالي انديشه
ج) انعطاف پذيري
د) ابتکار
84- به نظر کتل سيالي انديشه و سيالي کلامي با چه موردي رابطه دارند؟
الف ) تفکر خلاق
ب ) تفکر همگرا
ج) هوش
د) يادگيري
85- موفقيت در فعاليتهايي مثل خواندن نقشه ، رانندگي صحيح بيشتر نياز به چه توانايي دارند؟
الف ) حافظه معني دار
ب ) تجسم فضايي
ج) سرعت و دقت ادراک
د) استدلال استقرايي
86- کدام يک از عوامل زير در همه فعاليتهاي زندگي و رفتارهاي هوشمندانه و يادگيري از راه تجربه شرط لازم است؟
الف ) استدلال
ب ) سيالي کلامي
ج) فراخناي حافظه
د ) سرعت ادراک
87- بيشتر مسائل مهندسي، معماري و هندسي با چه عاملي ارتباط دارند؟
الف ) استدلال استقرايي
ب ) توانايي عددي
ج) تجسم
د) سرعت بازيابي
88- سياسي انديشه، سيالي تداعي و قدرت يادآوري سريع اطلاعات جزء چه عاملي محسوب مي شوند؟
الف ) سرعت شناختي
ب ) سرعت ادراک
ج) سرعت بازيابي
د) توانايي کلامي
89- کدام يک از موارد زير عوامل گروهي اصلي در نظريه ورنون است؟
الف ) خلاقيت کلامي و رواني- حرکتي
ب ) سرعت ادراک و استدلال استقرايي
ج) رواني- حرکتي و کلامي- عددي
د) کلامي- آموزشي و فضايي- حرکتي
90- عامل مشترک بين تمامي آزمونهاي هوشي کدام است ؟
الف ) g
ب ) S
ج) استقراء
د) استدلال
ادامه فصل سوم و فصل چهارم :
91- در کدام يک از موارد زير جزء عمليات مطرح شده توسط گيلفورد نيست؟
الف) شناخت
ب) حافظه
ج) رفتار
د) ارزشيابي
92- درکدام يک از عمليات فرد درباره حصفيه درست يا سنجيده آنچه که در ذهن است و راه حلها وانديشه ها تصميم مي گيرد؟
الف) شناخت
ب) حافظه
ج) تفکر واگرا
د) ارزشيابي
93- اطلاعات مربوط به نگرشها ونيازها جزء چه محتوايي محسوب مي شوند؟
الف ) تصويري
ب ) نمادي
ج) رفتاري
د) معنايي
94- ساختن کلمات با معنا از حروف درهم ريخته در الگوي گيلفورد چه ناميده مي شود؟
الف ) شناخت واحدهاي معنايي
ب) شناخت واحدهاي رمزي
ج) شناخت واحدهاي کلامي
د) حافظه براي واحدهاي مرزي
95- بهترين تعريف استعداد کدام است؟
الف ) مجموعه اي از تواناييهاي ارثي فرد
ب ) مجموعه اي از آمادگيهاي طبيعي و اکتسابي فرد براي پيشرفت تا سطحي که محيط آماده کرده است.
ج) مجموعه اي از آمادگيهاي طبيعي و اکتسابي فرد براي پيشرفت تا سطحي که آمادگي داشته است.
د) مجموعه اي ازآمادگيهاي مادرزادي ناشي از وراثت که محيط در آن اثر ندارد.
96- کدام استعداد در سنين پايين آشکار مي شود؟
الف ) نقاشي
ب) رياضي
ج) رياضي و موسيقي
د) مکانيکي
97- رشد و شکوفايي استعدادها با چه عواملي رابطه دارند؟
الف ) سن
ب ) محيط
ج) سن و محيط
د) سن و وراثت
98- عملکرد فعلي شخص را براساس يادگيري گذشته چه مي نامند؟
الف ) استعداد
ب ) بازخورد
ج) پيشرفت
د) يادگيري
فصل چهارم :
99- بنيه براي تهيه سؤالات آزمون هوشي خود سؤالاتي را انتخاب کرد که چند درصد کودکان سن خاصي به آن پاسخ مي دادند؟
الف ) 60-50
ب) 67 - 55
ج) 55-67
د) 70- 60
100- آزمون اوليه بنيه شامل چند سؤال بود و بر حسب چه مقياسي درجه بندي شده بود؟
الف ) 30 سني
ب ) 54 سني
ج) 30 از آسان به مشکل
د) 54- کلامي
101- مفهوم هوشبهر اولين بار توسط چه کسي مطرح شد؟
الف ) اشترن
ب ) بنيه
ج) ترمن
د) سيمون
102- در آزمون استنفورد- بنيه ، فرم 1960 به هر سؤال آزمون بزرگسالان باهوش (سطح 2) نمره اي برابر با چند ماه سن عقلي تعلق مي گيرد؟
الف ) 2
ب ) 5
ج) 4
د ) 6
103- در فرم 1960 آزمون استنفورد- بنيه براي سنين از 2 تا 5 سالگي براي هر سن چند سؤال در نظر گرفته شده است؟
الف ) 6
ب) 10
ج) 12
د) 4
104- مهمل يابي ، شباهتها و کشيدن از روي لوزي در آزمون کودکان چند ساله آورده شده است؟
الف ) 5 ساله
ب) 7 ساله
ج) 6 ساله
د ) 8 ساله
105- در آزمون استنفورد بنيه فرم 1960 آزمونگر سؤالها را تا کجا ادامه مي دهد؟
الف ) فرد به سؤال پشت سرهم پاسخ ندهد
ب ) فرد به سؤالات دو سن متوالي پاسخ ندهد
ج) فرد به چهار سؤال پاسخ درست ندهد
د) فرد به هيچ يک از سؤالات يک سن پاسخ درست ندهند
ادامه فصل چهارم :
106- کودک 5/6 ساله اي به 4 سؤال از آزمون 5 ساله ها، 3 سؤال از آزمون 6 ساله ها و يک سؤال از آزمون 7 ساله ها پاسخ درست داده ، بهره هوشي وي چند است ؟
الف ) 90
ب) 89
ج) 85
د) 95
107- فرم جديد آزمون استنفورد بنيه به چه صورت است ؟
الف ) سؤالات بر حسب سن طبقه بندي شده
ب) سؤالات بر حسب سن محتوا طبقه بندي شده
ج) بيشتر سؤالها غيرکلامي است
د) سؤالات از نوع بسته پاسخ است
108- در فرم 1960 آزمون استنفورد- بنيه کدام يک از سؤالات مربوط به گروه سني 11 تا 14 ساله است ؟
الف ) تکرار 4 رقم از حفظ
ب ) کشيدن از روي لوزي
ج) معني کردن کلمه هاي انتزاعي
د) بيان شباهت سه چيز
109- آزمون بزرگسالان متوسط در فرم 1960 استنفورد- بنيه شامل چند سؤال است ؟
الف ) 6
ب ) 8
ج) 10
د) 5
110- نقطه آغاز طرح سؤالات در آزمون استنفورد- بنيه، همواره بايد از چه سني شروع شود؟
الف ) منطبق با سن تقويمي باشد
ب ) فرد بتواند حداقل به نيمي از پرسشهاي آن مقطع پاسخ دهد
ج ) فرد بتواند با صرف حداقل کوشش به تمام پرسشهاي آن مقطع پاسخ دهد
د) فرد نتواند تمام سؤالات آن مقطع را پاسخ دهد
111- در الگوي نظري تدوين آزمون استنفورد- بنيه در بالاترين سطح چه عاملي قرار دارد؟
الف ) g
ب) کلامي
ج) عملي
د ) تواناييهاي سيال
112- در الگوي نظري تدوين آزمون استنفورد- بنيه ، خرده آزمونهاي کپي کردن و ماترسيها به کدام محتوا مربوط مي شود؟
الف ) استدلال کلامي
ب) تواناييهاي متبلور
ج) استدلال انتزاعي- ديداري
د) حافظه کوتاه مدت
113- در الگوي نظري تدوين آزمون استنفورد- بنيه استدلال انتزاعي- ديداري به چه تواناييهايي مربوط است ؟
الف ) متبلور
ب ) سيال
ج) حافظه کوتاه مدت
د ) کمي
114- با مقايسه عملکرد آزمودني در هر خرده آزمون ( استنفورد ) با عملکرد افراد گروه همسالان چه نمره اي تعيين مي شود؟
الف ) انحراف معيار
ب ) هوشبهر
ج) استاندارد
د) معيار سني
115- در فرم جديد آزمون استنفورد- بنيه اوليه خرده آزمون کدام است ؟
الف ) گنجينه لغات
ب ) درک و فهم
ج ) روابط کلامي
د ) حافظه
116- خرده آزمون گنجينه لغات چند ماده دارد؟
الف ) 30
ب) 36
ج ) 46
د) 54
117- در فرم جديد آزمون استنفورد بنيه سطح پايه براي هر خرده آزمون به پايين ترين سطحي گفته مي شود که آزمودني بتواند ...
الف ) به تمام سؤالات پاسخ درست بدهد
ب ) به دو سؤال متوالي پاسخ درست بدهد
ج) به چهار سؤال متوالي پاسخ درست دهد
د) به دو سؤال غيرمتوالي پاسخ درست دهد
118- در فرم جديد آزمون استنفورد بنيه آزمونگر ، خرده آزمون را آنقدر ادامه مي دهد تا آزمودني ... شکست بخورد.
الف ) در چهار مورد دو سطح متوالي
ب) در سه مورد يک سطح
ج) در سه مورد دو سطح متوالي
د) در چهار مورد دو سطح متوالي
119- نمره معيار سني براي خرده آزمونهاي استنفورد- بينه کدام است ؟
الف ) ميانگين 100 ، انحراف معيار 16
ب ) ميانگين 100 ، انحراف معيار 15
ج) ميانگين 10 ، انحراف معيار 3
د ) ميانگين 50 ، انحراف معيار 8
120- کدام يک از خرده آزمونهاي زير جزء آزمون کلامي و کسلر است ؟
الف ) تکميل تصاوير
ب ) شباهتها
ج) نماد ارقام
د) طراحي مکعبها
121- در خرده آزمونهاي کلامي و کسلر، چه توانايي از ثبات و پاياني بيشتري برخوردار است ؟
الف ) فراخناي ارقام
ب) درک و فهم
ج) شباهتها
د) گنجينه لغات
122- کدام خرده آزمون بيشتر به عنوان آزمون استدلال تلقي مي شود تا ....
الف ) فراخناي ارقام
ب) درک و فهم
ج) محاسبات
د) شباهتها
123- کدام خرده آزمون و کسلر، توانايي آزمودني را در توجه به اجزاي مربوط، برنامه ريزي دقيق و درک روابط علي مي سنجد؟
الف ) شباهتها
ب) تکميل تصاوير
ج) نماد ارقام
د ) تنظيم تصاوير
124- درک روابط فضايي، هماهنگي بينايي- حرکت و مفهوم سازي غيرکلامي را توسط چه خرده آزموني اندازه مي گيرند؟
الف ) طراحي مکعبها
ب) الحاق قطعات
ج) نماد ارقام
د ) تنظيم تصاوير
125- در مقياس هوش کلامي کودکان ، کدام خرده آزمون به عنوان آزمون مکمل به شمار مي رود؟
الف ) فراخناي ارقام
ب ) شباهتها
ج) گنجينه لغات
د) درک و فهم
126- در مقياس هوش عملي کودکان، کدام خرده آزمون مکمل محسوب مي شود؟
الف ) الحاق قطعات
ب) تکميل تصاوير
ج) طراحي مکعبها
د) مازها
127- مقياس هوشي وکسلر پيش آموزشگاهي براي سنجش هوش چه کودکاني تدوين شد ؟
الف)7- 3 ساله
ب ) 6-4 ساله
ج) 4 تا 6/6 ساله
د ) 5-3 ساله
128- کدام يک از خرده آزمونهاي زير فقط در مقياس پيش آموزشگاهي وکسلر وجود دارد؟
الف) طرحهاي هندسي
ب) شباهتها
ج) تکميل تصاوير
د) مازها
129- در مقياس پيش آموزشگاهي وکسلر کدام خرده آزمون ذخيره است؟
الف) طرحهاي هندسي
ب) خانه حيوانات
ج) جمله ها
د) شباهتها
130- در مقياس وکسلر پيش آموزشگاهي خرده آزمون جمله ها، به جاي چه خرده آزموني بکار مي رود؟
الف) درک و فهم
ب) فراخناي ارقام
ج) محاسبه
د) طراحي مکعبها
131- خرده آزمون خانه حيوانات همانند چه آزموني در مقياس بزرگسالان است؟
الف ) نماد ارقام
ب) طراحي مکعبها
ج) تکميل تصاوير
د) شباهتها
132- نمره معيار براي خرده آزمون وکسلر چند است؟
الف ) 50- 8
ب) 10- 3
ج) 100- 15
د) 100- 16
133- آزمون وکسلر در مقايسه با آزمون استنفورد- بينه ...
الف) هماهنگي بيشتري با نظريه هاي جديد در مورد ساختار هوش دارد
ب) عوامل هوشي بيشتري را اندازه گيري مي کند
ج) از قدمت تاريخي بيشتري برخوردار است
د) در سنجشهاي باليني بيشتر مورد استفاده است
فصل پنجم :
134- آزمونهاي فردي در مقايسه با آزمونهاي گروهي ...
الف) از نظر اجرا و زمان مقرون به صرفه تر هستند
ب) اطلاعات کيفي بيشتري را در مورد آزمودنيها بدست مي دهند
ج) شرايط يکسان بيشتري را فراهم مي کنند
د) کمتر تحت تأثير رفتار آزمونگر قرار مي گيرند
135- کدام يک از آزمونهاي زير جزء آزمونهاي گروهي هوش به شمار مي آيند؟
الف) بينه
ب) وکسلر
ج) ريون
د) ريون و بينه
136- فرمهاي تجديد نظر شده آزمون ريون براي اندازه گيري هوش چه افرادي به کار مي رود؟
الف) 12- 2 سال
ب) 5 تا بزرگسال
ج) 2 تا بزرگسال
د) 5 تا 9 ساله
137- سؤالهاي آزمون ريون عمدتاً چه عاملي را اندازه گيري مي کنند؟
الف) هوش سيال
ب) هوش متبلور
ج) استدلال قياسي
د) حافظه
138- محدوديت عمده آزمون ريون چيست؟
الف ) سؤالات از مشکل به آسان تنظيم شده
ب) سؤالات مياني بقدري مشکل است که کمتر کسي مي تواند پاسخ دهد
ج) عدم تنوع سؤالات
د) فراينده استدلال ذهني را نمي سنجد
139- آزمون ريون کودکان بالاتر از 9 سال چند سؤال دارد و زمان اجراي آن چند دقيقه است؟
الف) 30 سؤال- 45 دقيقه
ب) 60 سؤال- 30 دقيقه
ج) 30 سؤال- 15 دقيقه
د) 60 سؤال- 45 دقيقه
140- هوشبهر انحرافي در آزمون ريون داراي چه ميانگين و انحراف معياري است؟
الف) 50- 8
ب) 10 -3
ج)100- 15
د) 100- 16
141- مقياس 2 آزمون هوشي کتل براي کدام يک از گروههاي زير مورد استفاده قرار مي گيرد؟
الف ) عقب مانده هاي ذهني
ب) بزرگسالان با هوش
ج) افراد تحصيلکرده
د) بزرگسالان با تحصيلات کمتر از متوسط
142- مقياس 3 آزمون هوشي کتل براي چه گروه سني با هوش استفاده مي شود؟
الف ) 12- 8
ب) 14 سالگي به بعد
ج) 16- 12 ساله
د) 20- 16 ساله
143- در کدام خرده آزمون کتل فرد بايد از بين تصاوير يکي را که نسبت به بقيه ناجور است انتخاب کند؟
الف ) سري تصاوير
ب) وضعيت توپولوژيکي
ج) ماتريسها
د) طبقه بندي
144- همبستگي بين آزمون کتل با چه آزموني بالاتر است؟
الف ) استنفورد- بينه
ب ) وکسلر
ج) ريون
د) ژيل
145- آزمون MAB داراي چه محدوديتي است ؟
الف ) عدم امکان اجراي گروهي
ب) باز پاسخ است
ج) فقط مقياس هوش کلامي است
د) عدم تفکيک افراد بسيار باهوش و کم هوش
146- آزمون MAB در حقيقت برگردان چه آزموني است؟
الف) وکسلر بزرگسالان
ب) وکسلر کودکان
ج) استنفورد- بينه
د) SAT
147- از بين آزمونهاي زير کدام يک هم هوش کلامي و هم هوش عملي را اندازه گيري مي کنند؟
الف) ريون
ب) کتل
ج) وکسلر
د) وکسلر و MAB
148- در MAB کدام خرده آزمون جزء مقياس کلامي است؟
الف ) تجسم ديداري
ب) نماد ارقام
ج) شباهتها
د) تنظيم تصاوير
149- تعداد سؤالات چند گزينه اي در هر آزمون MAB چند تا است؟
الف ) 40- 30
ب) 50 -20
ج)30- 15
د) 40- 20
150- در آزمون MAB نمره هاي آزمون براي هر يک از خرده آزمونها با چه ميانگين و انحراف معياري محاسبه مي شود؟
الف ) 100- 15
ب) 100- 16
ج) 50- 10
د) 50- 8
فصل ششم :
166- کدام دسته از آزمونها بيشتر براي سنجش هوش و تواناييهاي ذهني کودکان پيش آموزشگاهي، افراد بيسواد، و عقب مانده ذهني به کار مي رود؟
الف ) انفرادي
ب) گروهي
ج) غيرکلامي
د) حسي- حرکتي
167- مقياس سنجش برازلتن تا چه زماني قابل کاربرد است؟
الف )6 هفتگي
ب) 4 هفتگي
ج) 5 هفتگي
د) 8 هفتگي
168- هدف کدام مقياس سنجش توانايي نوزادان در حوزه هايي مثل واکنش يکه خوردن ، رشد حرکتي و هماهنگي حرکات دست و دهان است؟
الف ) بنت
ب) گزل
ج) بيلي
د) برازلتن
169- کدام مقياس رشد آزمودنيها را در حوزه هاي حرکات عضلاني درشت و ظريف ، رفتارهاي انطباقي و زبان مي سنجد؟
الف ) برازلتن
ب) بيلي
ج) گزل
د) کتل
170- چرا بايد نتايج حاصل از آزمون گزل را با احتياط تفسير کرد؟
الف ) همبستگي زياد هوش و تواناييهاي حسي- حرکتي
ب) عدم همبستگي زياد هوش و تواناييهاي حسي- حرکتي
ج) اجرا روي گروه وسيع و عدم تعميم پذيري نتايج
د) عدم روايي نتايج
171- مقياس بيلي براي سنجش رشد حسي- حرکتي و تواناييهاي ذهني کودکان چه سنيني تدوين شده است ؟
الف ) 2 تا 30 ماهه
ب) 4 تا 60 ماهه
ج) 4 تا 40 هفته
د) 2 تا 15 ماهه
172- برگ رفتار شيرخواران و مقياسهاي ذهني و حرکتي در کدام مقياس وجود دارد؟
الف ) گزل
ب) برازلتن
ج) بيلي
د) کتل
173- کدام آزمون جزء آزمونهاي مداد- کاغذي نيست؟
الف ) برازلتن
ب) DAT
ج) SAT
د)GATB
174- در مقياس شيرخوارگي کتل براي گروههاي سني از 2 تا 12 ماهه براي هر ماه چند ماده تدوين شده است؟
الف ) 6 ماده
ب) 7
ج) 5
د) هر دو ماه 5 ماده
175- آزمونهاي جااندازي در کدام مقياس وجود دارد؟
الف ) بيلي
ب ) گزل
ج) برازلتن
د) کتل
176- نتايج حاصل از اجراي مقياس هوشي شيرخوارگي کتل به چه صورت تعيين مي شود؟
الف ) هوشبهر
ب) سن عقلي
ج) بهره رشدي
د) بهره حرکتي
177- در تاريخ اندازه گيريهاي رواني، اولين آزمونهايي که براي سنجش خصايص رواني افراد ساخته شد از نوع چه آزمونهايي بود؟
الف ) حسي- حرکتي
ب) توانايي
ج) رواني- حرکتي
د) عاطفي
178- آزمون سرعت دستکاري مينه سوتاچه پديده اي را مي سنجد؟
الف ) دقت حرکات درشت دست
ب) دقت حرکات ظريف دست
ج) حرکات درشت و ظريف دستها
د) هماهنگي چشم و دست
179- آزمون کرافورد کدام يک از تواناييهاي زير را مي سنجد؟
الف) حرکات درشت دست
ب) حرکات ظريف و درشت دستها
ج) رشد حسي- حرکتي نوزادان
د) حرکات ظريف دست
180- تخته جا اندازي پردو و چه توانايي را مي سنجد؟
الف ) حرکات ظريف دست
ب) حرکات ظريف درشت دست
ج) چالاکي دست و حرکات ظريف انگشتان
د) حرکات ظريف و درشت دستها
ادامه فصل ششم و فصل هفت و فصل هشت:
181- کدام آزمون حرکات درشت و ظريف دستها را اندازه گيري مي کنند؟
الف ) پردو
ب) مينه سوتا
ج) کرافورد
د) بنت
182- چارت اسنلن براي سنجش چه توانايي بکار مي رود؟
الف ) تيز بيني
ب) حساسيت به رنگها
ج) تيزگوشي
د) کوررنگي
183- براي سنجش تشخيص رنگ، از چه آزموني استفاده مي شود؟
الف) اسنلن
ب) ايشيهارا
ج) پردو
د) کرافورد
فصل هفتم: 184- براي موفقيت در همه مشاغل شرط اساسي و لازم کدام عامل است؟
الف ) کلامي- آموزشي
ب) ادراکي- فني
ج) فضايي- حرکتي
د) g
185- تفاوتهاي موجود بين تواناييهاي حرفه اي را مي توان معلول چه عاملي دانست؟
الف ) گروهي اصلي
ب) اختصاصي
ج) g و نگرش
د) همه موارد
186- خصايص اکتسابي که بر اثر تجربه بوجود مي آيد چه نام دارد؟
الف ) علاقه
ب) نگرش
ج) استعداد
د) هوشي
187- علاقه به فعاليتهاي عملي با چه صفت شخصيتي ارتباط و همبستگي دارد؟
الف ) کنجکاوي جنسي
ب) درون گرايي
ج) برون گرايي
د) پرخاشگري
188- افرادي که مهارت در بيان خصايص فردي خود و برقراري روابط حسنه با ديگران دارند چه مشاغلي را انتخاب مي کنند ( براساس تحقيقات هالند) ؟
الف ) سنتي
ب) خطر جو
ج) اجتماعي
د) هنري
189- آمادگي ذهني که از طريق تجربه سازمان مي يابد و در واکنش شخص نسبت به همه موضوعها تأثير مستقيم دارد چه ناميده مي شود؟
الف ) نگرش
ب) استعداد
ج) علاقه
د) واکنش
190- آزمونهاي هوش کلي که در انتخاب شغل بکار مي رود از نوع چه آزمونهايي هستند؟
الف ) فردي- طولاني
ب) گروهي- طولاني
ج) گروهي- نسبتاً کوتاه
د) فردي- کوتاه
191- از جمله آزمونهاي مداد کاغذي که در موقعيتهاي استخدامي بکار مي رود کدام يک از آزمونهاي هوشي است ؟
الف ) بينه
ب) GATB
ج) وکسلر
د) واندرليک
192- مجموعه آزمونهاي استعداد شغلي براي نيروهاي مسلح شامل چه ترکيبهاي تحصيلي نيست؟
الف ) توانايي تحصيلي
ب) کلامي
ج ) مکانيکي
د) رياضي
193- آزمون GATB با آزمونهاي جور کردن اشکال و جور کردن ابراز چه استعدادي را مي سنجد؟
الف ) ادراک اشکال
ب) استعداد فضايي
ج) توانايي کلامي
د) توانايي کلي يادگيري